vaz_catalogue_notes-file_-113025-840 (1)

avtovaz_ historia_119. apríla 1970 sa začína písať výrobná história automobilového závodu AvtoVAZ. Z výrobného pásu schádza prvých šesť vozov VAZ-2101 pod známou značkou “Žiguli”.

Prvá časť závodu zahájila svoju produkciu 24. marca 1971 a bola určená na výrobu 220 tisíc vozidiel ročne. Začiatkom nasledujúceho roka bola uvedená do prevádzky druhá časť volžského automobilového závodu, ktorá bola rovnako rozpočítaná na produkciu 220 tisíc vozidiel ročne, čím sa zdvojnásobili výrobné kapacity závodu AvtoVAZ.

 

avtovaz_ historia_2Prvý model VAZ 2101 bol koncipovaný ako nízko objemový (štvorvalcový motor objemu 1,2 litra, výkon – 62 koní, pri 5600 ot. / min. a maximálnej rýchlosti – 140 km / h) a finančne dostupný, aby sa nasýtil doslova obrovský spotrebiteľský trh ZSSR.

V porovnaní s talianskym prototypom, VAZ-2101 získal zadné bubnové brzdy (namiesto diskových), ktoré boli viac trvanlivými a odolnými voči nečistotám. Vzhľadom k vlastnostiam sovietskych pozemných komunikácií bola taktiež zvýšená svetlá výška, vystužená karoséria a zavesenie automobilu. V nasledujúcich rokoch prvý model VAZ sa naďalej modifikoval a menil vybavenie. Ale aj tak táto prvotná modifikácia VAZ-2101 bola vyrábaná úspešne do roku 1982 a stala sa vskutku populárnym národným automobilom.

avtovaz_ historia_3V roku 1972 sa objavuje druhý model vozidla Volžského závodu pod označením VAZ-2102, ktorý je vozidlom s päťdverový vyhotovením „Univerzál“ a ktorý spĺňal požiadavky na zvýšenú nákladnú plochu. Nosnosť vozidla bola 430 kg, v porovnaní s VAZ-2101 zvýšená o ďalších 30 kg.

Ale najväčším prínosom bolo zväčšenie batožinového priestoru., ktoré bolo vysoko ocenené zákazníkmi. Druhý model AvtoVAZu sa tak stal prvou verziou “Lady kombi”.

 

avtovaz_ historia_4V roku 1972 a začína rovnako s výrobou automobilu VAZ 2103. Tretí model bol vybavený výkonnejším 1,5 litrovým motorom o výkone 71 konských síl pri 5600 ot./min. Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 152 km/hod.

S takýmito vlastnosťami sa automobil stal plne konkurenčným s rovnakou triedou západných automobilov. VAZ 2103 zrýchľoval na 100 km/hod. za 17 sekúnd – na tú dobu to bolo mimoriadne dynamické vozidlo. VAZ-2103 je postavený na verzii “Lux” talianskeho modelu Fiat 124 Speciale 1968.

Tento tretí model bol v porovnaní s prvým asketickým modelom významne vylepšený smerom k pohodliu vnútorného priestoru. Autosalón bol zvnútra objemovo zväčšený, úplne bol prepracovaný prístrojový panel, podlaha bola pokrytá silnými a odolnými látkovými kobercami, čím sa dosiahlo odhlučnenie a zlepšenie estetického vzhľadu kabíny.

avtovaz_ historia_5Začiatkom osemdesiatych rokov 20. storočia dochádza k významnému upgradu vozidiel AvtoVAZ z pohľadu technického a vizuálneho. Prichádza druhá generácia vozidiel so zadným pohonom kolies. Začína sa s výrobou vozidla VAZ-2105, ktoré v plnej miere nahradilo prvý model VAZ-2101. Štandardným vybavením automobilu VAZ-2105 sa stáva motor s kapacitou 1,3 litra, 63 konských síl.

Piaty model AvtoVAZu nazývaný LADA-2105 sa vyrába dodnes! Toto vozidlo je najlacnejší variant zo všetkých vyrábaných vozidiel automobilového závodu AvtoVAZ a stále si udržiava vysoké objemy predaja nie len v krajinách SNŠ ale aj vo svete.

avtovaz_ historia_6Doslova najpopulárnejším automobilom v histórii spoločnosti AvtoVAZ sa stal jednoznačne model VAZ 2106, ktorý sa vyrábal od roku 1976 a ktorý nahradil tretiu modelovú radu VAZ 2103. Táto šiesta modelová rada dostala na tú dobu relatívne silný 1,6 litrový motor o výkone 75 konských síl, takže automobil dosiahol bez problémov maximálnu rýchlosť až 152 km/hod.

Tento model spojil doslova ideálne ruskú vytrvalosť a pevnosť s galantnosťou taliana – modelom Fiat 124 Speciale z roku 1972. VAZ 2106 bol vyrábaný do roku 2006 a za celý svoj čas produkcie bol vozidlom, ktoré môžeme právom označiť ako hit predaja alebo „trhák“ obdobia osemdesiatych rokov minulého storočia.

avtovaz_ historia_6aV rok 1982 začal Volžský automobilový závod AvtoVAZ výrobu automobilov modelovej rady VAZ-2107, ktorá sa stala poslednou verziou “klasiky”. Základom pre siedmu modelovú sériu sa stal VAZ-2105.

Tento automobil je taktiež jedným z najviac predávaných automobilov závodu AvtoVAZ vôbec. Vysoké hodnoty predaja si vďaka svojej jednoduchosti a spoľahlivosti udržal aj po rozpade sovietskeho trhu. Len pre zaujímavosť sa tento model pod názvom LADA-2107 stále vyrába aj na Ukrajine a v Egypte, a teda je stále k dispozícii.

 

avtovaz_ historia_7 (1)Na zmenu „klasiky“ prichádza v roku 1984, kedy sa začala produkcia automobilu VAZ 2108 – „Samara“. Týmto vozidlom začala nová éra výroby automobilov VAZ s pohonom predných kolies.

Na montážne linky sa dostáva najprv trojdverový hatchback, ktorý v tom čase, hlavne z pohľadu dizajnu, urobil doslova neuveriteľne vysoký dojem na celom socialistickom trhu.

O tri roky neskôr (v roku 1987) bola zahájená výroba päťdverovej verzie vozidla – VAZ-2109 “Sputnik”, ktoré sa stalo plnohodnotným rodinným vozidlom. V roku 1990 začína výroba štvordverovej modifikácie automobilu VAZ-21099 „Sputnik/Samara Forma“. Toto je posledný model, ktorý vyrábal Volžský automobilový závod do rozpadu Sovietskeho zväzu. AvtoVAZ ukončil výrobu automobilu “Samara” v decembri 2013.

avtovaz_ historia_8 (1)Prvým novým modelom automobilky AvtoVAZ v post sovietskej ére sa stala tzv “desiatka” – VAZ-2110 alebo LADA 110. Rovnako ako väčšina podnikov aj VAZ veľmi ťažko prežil prvé krízové roky, ktoré prišli s kolapsom ZSSR.

Preto model, ktorý bol sfinalizovaný ešte v roku 1989 vyšiel s oneskorením až troch rokov. Namiesto zahájenia plánovanej výroby v roku 1992, automobilka začína vyrábať nový model štvordverového sedanu VAZ-2110 až od roku 1995.

Desiata modelová rada VAZ bola vybavená dvoma typmi motorov: 8-ventil s kapacitou 1,5 litra a 79 koní alebo 16-ventil, objem 1,6 litra a 92 koní. Tento voz bol právom považovaný za model vyššej triedy rodiny “Samara”.

avtovaz_ historia_9Samara bola v tom čase schopná súťažiť s takými predstaviteľmi značiek automobilového priemyslu ako Daewoo Nexia, Audi 80 alebo dokonca prvej generácie Opel Astra. Preto pokračovaním vytrvalej modelovej rady sa stáva modifikácia – štvordverový sedan VAZ-2115, ktorý je prepracovaným nástupcom VAZ-21099.

Nový model sa začal vyrábať od roku 1997. VAZ-2115 mal významne dizajnovo upravenú karosériu a kabínu, pričom bol posledným modelom série, do ktorého inštalovali karburátorové motory. Od roku 2000 sa začalo s montážou motorov so vstrekovaním paliva.

avtovaz_ historia_10Súčasné modely Volžského automobilového závodu AvtoVAZ predstavuje jednoznačne rodinný automobil Lada Kalina – VAZ 1119. Automobil, ktorý sa zaradzuje do takzvaného segmentu triedy „B“. Prototyp Lady Kalina bol predstavený verejnosti už v roku 1999 vo formáte hatchback a v roku 2000 prišiel rad na sedan.

S plnou výrobou vozidiel Lada Kalina sa začalo v roku 2004 a z montážnych liniek schádzajú vozidlá vo verziách hatchback, sedan a univerzál (combi). V roku 2012 prešiel automobil výraznou zmenou v dizajne prednej časti karosérie.

Na facelifte Kaliny sa podpísal Steve Mattin – predtým hlavný dizajnér značiek Volvo a Mercedes-Benz.

avtovaz_ historia_11Ďalším súčasným modelom automobilového závodu AvtoVAZ je typový rad Lada Priora – VAZ 2170, ktorý patrí do segmentu triedy „C“.

Lada Priora je v skutočnosti mimoriadne dôsledne modifikovaná verzia úspešného modelu VAZ-2110, s ktorým sa AvtoVAZ dostal opäť naspäť na automobilový trh. Model Lada Priora je vybavený, tak ako Lada Kalina, dvoma typmi 1,6 litrových motorov: 8-ventil s výkonom 81 konských síl alebo 16-ventil o výkone 98 konských síl.

S výrobou automobilu začala automobilka AvtoVAZ v marci 2007 a vyrába sa vo verziách hatchback a univerzál (combi).