LADA – HISTÓRIA VOZIDLA

Volga Automobile Plant (AvtoVAZ) je ruská spoločnosť, mnohoročný líder domáceho automobilového priemyslu. Továreň sa nachádza v meste Togliatti v regióne Samara. Jej výstavba začala v roku 1967. V roku 1971, prvom roku výroby, mala plánovaná výroba dosiahnuť 220.000 vozidiel ročne. Prvým vozidlom pochádzajúcim z výrobnej linky VAZ bol model 2101, navrhnutý na základe talianskeho vozidla Fiat-124. Kopejka, je to najmenšia ruská minca, 100 kopejok tvorí 1 rubeľ, to bola prezývka modelu 2101 medzi ľuďmi. Toto vozidlo sa stalo masovo používaným osobným automobilom mnohých sovietskych občanov.

V roku 1977 prišiel nový model VAZ. Bol s pohonom všetkých kolies, mal názov Niva – VAZ-2121. S postupom rokov továreň v Togliatti vylepšovala svoje vozidlá. Továreň zahájila výrobu nového typu pohonu zadných kolies, vyrábala aj predný pohon kolies a vyvíjala príslušenstvo automobilov na vývoz. Po rozpade Sovietskeho zväzu spoločnosť AvtoVAZ ako mnoho iných priemyselných gigantov v krajine muselo prekonať obdobie plné reštrukturalizácií svojich aktivít. Kríza trvala pomerne dlho, ale spoločnosti sa podarilo zlepšiť situáciu a postupne začala zvyšovať produkciu vozidiel. Koncom 90. rokov, sa začala výroba desiatej generácie vozidiel.

V AvtoVAZ v súčasnosti prebieha aktívny vývoj s víziou do budúcnosti. Aktualizuje sa dizajn, vyvíjajú a konštruujú sa vozidlá s dlhodobou perspektívou na trhu, ako Lada Kalina, Lada Priora. Spoločnosť spolupracuje s koncernom GM.

V súčasnej dobe je väčšina akcií automobilového obra z Togliatti vo vlastníctve aliancie Renault-Nissan, ktorá sa zaoberá ďalším rozvojom továrne a jej postupného prechodu na novú priemyselnú koncepciu.

https://auta.vsevedko.sk/lada/